Working Equitation (WE)

Working Equitation - En kombinasjon av ferdigheter og kultur

Working Equitation er en spennende og allsidig ridesport som kombinerer elementer fra dressur, presisjonsridning, arbeid med kveg og tradisjonelle arbeidsaktiviteter. Det har røtter i europeiske og iberiske tradisjoner, spesielt i land som Portugal, Spania og Frankrike. I dag er det en internasjonal sport som favner om hele verden.

Vi er flere i Langlielva Rideklubb som driver med WE og som ønsker å utvide det norske miljøet. I samarbeid med Working Equitation Oslo og Viken (WEVO) og Working Equitation Norge (WEN) holder vi treninger og workshops, med lavterskel Pay and Ride/stevneforberedende arrangementer.

Hvorfor driver vi med Working Equitation?

Working Equitation er ikke bare en sport, men også en hyllest til tradisjonelle arbeidsmetoder og kulturarv knyttet til ridning og arbeid med hest i ulike kulturer. Det gir oss en mulighet til å lære og praktisere ferdigheter som har blitt utviklet og verdsatt gjennom århundrer.

Vi driver med Working Equitation fordi det er en fantastisk måte å utvikle et sterkt samspill mellom hest og rytter på. Det tester våre ferdigheter og utfordrer oss til stadig å forbedre oss både som ryttere og trenere. Denne disiplinen krever disiplin, samarbeid og et dypt nivå av kommunikasjon mellom hest og rytter.

Working Equitation gir oss også muligheten til å oppleve spenningen ved å jobbe med kveg og takle ulike hindringer som kan møte oss i det virkelige livet. Det er en utmerket måte å utvikle våre rideferdigheter og teste grensene våre samtidig som vi har det gøy og utforsker nye områder innen ridesporten.

Så bli med oss på reisen gjennom Working Equitation, hvor vi utforsker tradisjonelle ferdigheter og utfordrer oss selv til å bli den beste versjonen av oss selv som ryttere. Opplev gleden ved å samarbeide med hesten din og utvikle et sterkt og respektfullt bånd mellom dere to.

Hva er Working Equitation?

Working Equitation er en disiplin som tester både ridetekniske ferdigheter og samarbeidet mellom hest og rytter. Det består av fire hoveddeler: dressur, hinderløype teknikk, hinderløype speed og manøvrering med kveg. Hver del utfordrer forskjellige aspekter av rytterens og hestens evner, og sammen utgjør de en komplett og utfordrende konkurranse. På lavere nivå er det vanligst å arrangere de tre delene dressur, teknikk og speed. Kvegprøven er for det meste forbeholdt større mesterskap hvor man stiller med lag.

Dressur: Dressurdelen av Working Equitation fokuserer på å demonstrere rytterens kontroll over hesten samt hestens lydighet og smidighet. Øvelsene inkluderer sirkler, serpentiner, diagonaler og skiftninger i tempo og retning. Rytteren og hesten skal utføre øvelsene med presisjon og eleganse.

Klikk her for å lese mer om dressurdelen til Working Equitation.

Hinderløype (teknikk og speed): Hinderløypen er en realistisk simulering av en arbeidssituasjon, som for eksempel en gård, en skog eller en beite. Rytteren og hesten må takle ulike hinder og hindringer som finnes i disse miljøene, for eksempel porter, bruer, trebunker og små hinder. Rytterens ferdigheter og hestens balanse og smidighet er avgjørende for å mestre hinderløypen.

Klikk her for å lese mer om de ulike hindrene som benyttes innenfor Working Equitation.

Kvegstyring: I kvegmanøvreringsdelen setter rytterens dyktighet og hestens lydighet på prøve. Oppgaven består i å utføre ulike oppgaver ved hjelp av en ku eller en kvegflokk. Dette kan inkludere å flytte kveget gjennom en hinderløype, sortere ut spesifikke dyr fra flokken eller til og med transportere dem fra ett sted til et annet. Samarbeid og kommunikasjon mellom rytter og hest er avgjørende for å oppnå suksess i denne delen. Dette er ikke noe

Innholdet er hentet fra Working Equitation Norge (WEN) sin side.